کد خبر: 42578

رئیس‌کل دیوان محاسبات کشور در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: فساد در ایران شبکه‌ای است نه سیستمی

3 درصد مدیران کشور دست در جیب بیت‌المال می‌کنند/ در ایران زیرساخت حقوقی و قانونیِ حمایت از گزارشگر فساد وجود ندارد

عادل آذر گفت: فساد در ایران سیستمی نیست؛ بلکه سیستماتیک است. فساد سیستماتیک یا به‌تعبیر بهتر، «فساد شبکه‌ای» در کشور ما، امروز وجود دارد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، عادل آذر، رئیس‌کل دیوان محاسبات کشور پیرامون ابعاد و راهکارهای کاهش مبارزه با فساد اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران با «فرهیختگان» به گفت وگو نشست.

محورهای مهم این گفت وگو به شرح ذیل است:

* فساد در ایران سیستمی نیست؛ بلکه سیستماتیک است. فساد سیستماتیک یا به‌تعبیر بهتر، «فساد شبکه‌ای» در کشور ما، امروز وجود دارد.  فساد سیستمی به‌معنای آن است که کل امور مرتبط با حاکمیت، حتی حوزه نظارت نیز درگیر مقوله فساد می‌شود که به‌نظر انطباق آن با شرایط امروز کشور، جفا در حق نظام جمهوری اسلامی ایران است.

* «نظام شایسته‌‌سالاری» در کشور ما به‌شدت تضعیف ‌شده و تصور ذهنی عامه این است که اصول رانت، فامیل‌گزینی، محفل‌بازی، آشناگزینی، گروه‌بازی، خویشاوندپروری و اینکه چه کسانی با من بیایند، منافع من تامین و حفاظت می‌شود، جایگزین آن شده است!

* 3 درصد مدیران کشور به‌حسب تحلیل ما از شرایط، جرم مرتکب می‌شوند؛ یعنی با برنامه‌ریزی و به‌طور سیستماتیک، دست در جیب بیت‌المال می‌کنند.

* رسانه‌ها در جامعه ما، به‌خصوص در «سازمان صداوسیما»، آن استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری که از آن انتظار می‌رود، در تراز جمهوری اسلامی ایران ندارند. رسانه ملی، لازم است بی‌طرفانه و منصفانه و در فضای عموم مردم ایران، بدون هرگونه اریب و روتوشی عمل کند. باید تمام افکار، دیدگاه‌ها و نظرات را بدون هیچ‌گونه تعصبی -البته آنهایی که در چارچوب قانون اساسی هستند- به مردم معرفی کند. لجبازی و طرح مسائل به‌صورت جهت‌دار، موجب تخریب اعتماد عمومی و سلب اعتماد مردم خواهد شد.

* رئیس‌جمهور منتخب مردم، برنامه‌ها و شعارهایی داده که معمولا پوپولیستی و خوشایند روزمره مردم است ولی برنامه‌های توسعه برخاسته از خواست بلندمدت کشور و منویات رهبری نظام است که در احکامی کلی و در تاریخی ناهمخوان با انتخاب دولت از تصویب مجلس گذشته‌اند، درحالی که نه مجلس به آن پایبند است و نه دولت! آنچه زمین می‌ماند برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت کشور است.

* در کشورهای دیگر از گزارشگر فساد به‌نحو کامل، حمایت حقوقی و قانونی می‌شود. درحال حاضر در جمهوری اسلامی ایران چنین زیرساخت حقوقی و قانونی وجود ندارد. از سویی اهالی رسانه به‌راحتی به هر فرد و نهادی تهمت می‌زنند و ازسوی دیگر، زیرساخت حمایتی از فردی که گزارش فساد را می‌دهد، وجود ندارد.

 

مشروح گفت‌وگوی «فرهیختگان» با عادل آذر، رئیس‌کل دیوان محاسبات کشور را از «اینجا» بخوانید.

مرتبط ها